آمار مطالب

کل مطالب : 73
کل نظرات : 7

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 15
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 98
بازدید سال : 327
بازدید کلی : 5488

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی و فضيلت‌های اخلاقی و آدرس sabk-zendegi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 5488
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

">

کنگره ملی وقف،حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی

----------------------------------------------ساعت فلش مذهبی---------

وبلاگ سبک زندگی اسلامی

------------

وبلاگ شهدای هسته ای

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدرضا
تاریخ : چهار شنبه 29 آبان 1392
نظرات

 

اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و سبک زندگی دینی.
چندی پیش مقام معظم رهبری در سفرشان به دیار خراسان شمالی از لزوم تغییر سبک زندگی ایرانیان سخن گفتند. سبک زندگی در کلام ایشان همان رفتار اجتماعى و شيوهى زيستن است حال از دو بعد توجه به سبک زندگی مهم به نظر می‌رسد؛ اگر از منظر معنويت نگاه كنيم از این جهت که هدف انسان در کسب فضایل معنوی بوده، توجه به سبك زندگى اهميت بسزایی دارد و حتی اگر به معنويت و رستگارى معنوى هم اعتقادى نداشته باشيم، براى زندگى راحت و بدون دغدغه، باز پرداختن به سبك زندگى مهم است.

برای نزدیک شدن به این فرمایش رهبری و دریافت سبک درستی از زندگی دینی مد نظر اسلام، نیاز به تاسی گرفتن از سیره ائمه اطهار داریم چنانچه در زیارت عاشورا که در این ماه محرم بسیار تکرار می‌شود در فرازی با تکرار عبارت «محیا محمد و آل محمد» بارها پیاده سازی سبک زندگی دینی در زندگی روزمره خود را از خداوند طلب می‌کنیم.
زیربنای قرآنی این بحث هم آیه «ولکم فی رسول الله اسوة حسنة» است که با معرفی الگویی برای سبک زندگی مسلمانان هر الگوی دیگری را نفی می‌کند، خداوند با فرستادن پیامبر و جانشینان او هم در حدیث و گفتارشان به شکل صریح و هم در سیره و کردارشان به شکل عملی، الگو و نمونه‌ای برای زندگی عرضه داشته است.
اینکه گفتیم هرالگوی دیگری توسط اسلام نفی شده مبنایش همه‌ی احکامی است که برتری کفار و مشرکان بر مسلمانان را در هر زمینه‌ای باطل دانسته است و بر مبنای همین نظر، مقام معظم رهبری تقلید از غرب را فاجعه آفرین دانستند چراکه فرهنگ غرب، يك فرهنگ مهاجم است و دیگر فرهنگ‌ها را نابود می‌کند. کما اینکه می‌بینیم بسیاری از ملت‌هایی که مقهور فرهنگ غرب شدند تاريخ، زبان، خط و حتی نوع لباس پوشیدنشان تغییر کرد.
در نتیجه ما نیاز داریم برای حفظ فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی خود مظاهر فرهنگ غرب مبارزه کرده و به دنبال احیا و پرورش مظاهری تمدنی خود برویم و این امر با عنایت ویژه به مبنای قرآنی و حدیثی میسر می‌شود و می‌تواند زندگی دینی و ایمانی متفاوتی را نسبت به فرهنگ مهاجم غرب برای ما رقم بزند.
«محیا محمد و آل محمد» یعنی زندگی ما در هر بعدی شبیه زندگی پیامبر و به فراخور شرایط زمانی متاثر از زندگی ائمه اطهار باشد البته این شکل دادن به زندگی در ابتدا همت شخصی و در مرحله‌ی بعد همت اجتماعی را می‌طلبد یعنی در بعد اجتماعی سبک نوینی با فرض وجود سبک‌ زندگی غربی ارائه شود اما بدون آنکه به افراد جامعه در مورد اجرای این سبک دستوری داده شود یا نصیحتی انجام شود بلکه می‌توان با ارزش‌گذاری فرهنگی بر اموری که ارتباط تنگاتنگی با سبک زتدگی دارند آن را در جامعه نهادینه کرد.
نتیجه‌ی زندگی به سبک محمد و آل او ایناست که ممات و مرگ ما هم آن طوری می‌شود که اسلام سفارش کرده و این همان کمال و سعادت اخروی و دنیوی است. چراکه اگر مرگ ما «ممات محمد و آل محمد» قطعا در دنیا به راه سعادت رفته‌ایم.

 

منبع  :   صالحین تهران

 

تعداد بازدید از این مطلب: 202
برچسب‌ها: سبک زندگی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : محمدرضا
تاریخ : چهار شنبه 29 آبان 1392
نظرات
وقتی عملا به سبک زندگی اسلامی دهن‌کجی می‌شود؛

حال اگر به انواع رسانه‌های موجود در کشور نگاهی داشته باشیم و بخواهیم عملکرد آنها را در خصوص تزریق سبک زندگی اسلامی به بطن زندگی جامعه‌ی ایرانی بررسی کنیم، باید بگوییم که کار ایجابی خاصی را نمی‌توان در مجموعه‌ی عملکرد آنها دید.

 

سبک زندگی اسلامی، یکی از مهمترین دغدغه‌های اخیر رهبر انقلاب است که تا به حال، در چندین نوبت مختلف به آن پرداخته‌ و از نخبگان جامعه خواسته‌اند تا به جدی‌ترین شکل ممکن، آنرا بررسی کرده و سعی کنند تا زوایایی مختلف آن، در سطوح مختلف زندگی مردم جامعه‌ی ایرانی تسری پیدا کند. مسلما در این بین، اگر نگوییم رسانه‌ها اساسی‌ترین نقش را بر عهده دارند، حداقل می‌توان گفت که دارای نقش بسزایی هستند.
 

 

در نتیجه، کف انتظاری که از انواع رسانه‌ها در این خصوص وجود دارد این است که مبلغ سبک زندگی غربی نبوده و یا عملی که مخرب سبک زندگی اسلامی باشد را منتشر نکنند. در گام بعد، و در مسیر سقف توقعات نیز، لازم است تا رسانه‌ها علاوه بر کارهای فکری در خصوص این مقوله‌ی حیاتی، به این موضوع بپردازند که چگونه می‌توان از عنصر تربیتی رسانه‌ها برای رسوخ سبک زندگی اسلامی به زندگی جاری مردم بهره برد.

حال اگر به انواع رسانه‌های موجود در کشور نگاهی داشته باشیم و بخواهیم عملکرد آنها را در خصوص تزریق سبک زندگی اسلامی به بطن زندگی جامعه‌ی ایرانی بررسی کنیم، باید بگوییم که کار ایجابی خاصی را نمی‌توان در مجموعه‌ی عملکرد آنها دید. و این مسئله نشان می‌دهد که تا چه اندازه‌ای رسانه‌های ما از سقف انتظارات موجود در حوزه‌ی سبک زندگی اسلامی به دورند.

اما ای‌کاش کار به همین‌جا ختم می‌شد تا حداقل پیش خودمان می‌گفتیم که اهالی تولید رسانه‌ای کمکی به پیشبرد این مهم نمی‌کنند. متأسفانه قضیه وقتی بغرنج می‌شود که می‌بینیم بعضی از آنها، رفتارهای معکوسی از خود بروز داده و نه تنها سبک زندگی اسلامی را ترویج نمی‌کنند بلکه باعث می‌شوند تا سبک زندگی غربی، در بین آحاد مختلف جامعه رواج پیدا کند.

به طور مثال، باید به مطلبی که روزنامه‌ی هفت صبح در روز 20 آبان ماه منتشر کرد اشاره کنیم که در آن، به زندگی روزمره‌ی برخی از چهره‌های برجسته‌ی سینمای هالیوود پرداخته و از ماشین زیرپای آنها تا نوع سگ‌شان را معرفی کرده و در مجموع، مطالبی را منتشر کرده که در ظاهر، به مسائل جاری این روزهای استارهای سینما می‌پردازد اما در اصل، چیزی جز تبلیغ سبک زندگی غربی نیست.

حال، جای این سوال باقی می‌ماند که واقعا چقدر مهم است که مثلا پدر فلان چهره‌های هالیوودی کیست و چگونه با مادرش آشنا شده و یا بهمان بازیگر سینمای امریکا، تعطیلات آخر هفته را کجا می‌رود؟ آنهم در شرایطی که از یکسو، ما نیازمند تبلیغ سبک زندگی دینی در جامعه هستیم و از سوی دیگر، تک‌تک اجزای رفتارهای بیان شده در این مطلب، سبک زندگی غربی را ترویج می‌کند.

آیا نشریاتی مثل روزنامه‌ی هفت صبح که منتشر کننده‌ی مطالب در ظاهر عادی ولی در باطن جهت‌دار ضدفرهنگی بوده – قبلا به خطرناک بودن چنین مطالبی اشاره کرده بودیم –و داعیه‌دار دینی و انقلابی عمل کردن نیز هستند، تا به حال توانسته‌اند در عمل این ادعا را اثبات کرده و تنها یک مقوله‌ی مرتبط با ارزش‌های رایج در جامعه را بازسازی، بازتولید و حراست کنند؟

متأسفانه چنین رویکردهایی برای بار اول و دوم نیست که در نشریاتی مثل روزنامه‌ی هفت صبح دیده می‌شود. در نتیجه امیدواریم که اگر قرار نیست چنین رسانه‌هایی کمکی به حال شیوه‌ی رایج زندگی مردم  کنند، حداقل کار سایر دلسوزان حاضر در این میدان را خراب نکرده و به قول شاعر: ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان.

کلید واژه
تعداد بازدید از این مطلب: 181
برچسب‌ها: سبک زندگی , ,
موضوعات مرتبط: سبک زندگی چیست؟ , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد


شکر گذار خداوند هستم از اینکه فرصتی برایم مهیا شد تا با ایجاد وبلاگ سبک زندگی اسلامی تلاش خود را در جهت اجرای قوانین اسلامی در زندگی تبلیغ کنم. امیدوارم خداوند نیز از این کارم خشنود شود. و این جمله از قول مقام معظم رهبری پایان بخش سخنان من : ((سبک زندگی بخش اصلی و حقیقی " تمدن سازی نوین اسلامی" را تشکیل می دهد.))


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود